Wednesday, September 2, 2015

Making Your Own Fishball

#throwback

Assalamualaikum !

Hari ini saya agak free sedikit...  jadi boleh 'update' ilmu yang ada.. hehe..

Untuk entri kali ini saya akan ajar macam mana nak 'Making Your Own Fishball'..

Pada 15 Jun yang lepas, office saya menganjurkan Kursus Pendek membuat Fishball atau Bahasa Melayu nya dipanggil Bebola Ikan dengan kerjasama Lembaga Kemajuan  Perikanan Malaysia (LKIM).

Bahan Yang Diperlukan ialah :-

1. Surimi
    ( Surimi ialah perkataan Jepun yang membawa maksud isi ikan yang berwarna putih seperti ikan
      merah, ikan senangin, ikan bawal, ikan jelawat, ikan parang dan etc. sahaja)
2. Garam Halus
3. Bahan perasa (MSG)
4. Kanji atau Tepung gandum High Protein
5. Air Sejuk ( Berais )
6. Air Suam ( Untuk proses pemejalan)
7. Air Panas ( Untuk proses pemejalan ke 2)


Jadi sukatan bahan di atas adalah untuk menghasilkan 1.5 kg bebola ikan ( Fish ball)

Ok.. saya upload carta pemprosesan pembuatan Bebola Ikan @ Fish ball





Untuk pemahaman yang pada proses pemejalan pertama hendaklah menggunakan air suam dan proses pemejalan kedua menggunakan kaedah rebusan... kemudian toskan dan sejukkan tanpa masukkan dalam peti ais..

Untuk page yang last skali tu saya snap kan pembekal surimi di Mersing , Johor.. Surimi bahan utama yang digunakan dalam pembuatan Fish ball (bebola Ikan ) dan Fish Cake ( Kek ikan)...

Sekian :)

*p/s: kalau ada yang tak paham boleh comment di ruangan comment..

T.Kasih

#marimasakmasak
#alwayssmile

   

2 comments:

Anonymous said...

Assalammualikum
Blh saya dapatkn no tel tuan?

Unknown said...

Macam mana cara membuatnya saya audah cuba tapi dia keras dan tidak licin fiah ballnya dan t
idak kenyal